ناجح البواب .. فَحْت و ردم

اقرأ لهؤلاء

التكنولوجيا .. وثورة في العلاج الذاتي
لا شك أن التكنولوجيا الحديثة باتت تلعب دورا استراتجيا في تطوير الخدمات الصحية العالمية بصورة تشكل قفزات نوعية كبيرة بداية من الأبحاث المتعلقة بتطوير
	تكنولوجيا محاربة الفساد  .. وصبر الشعب
التعلم خطوة خطوة في ممارسة الديمقراطية هو أحد أهم مكتسبات الشعب المصري خلال السنوات الستة الماضية لاسيما بعد أن نجح
الشباب .. واستراتيجية قومية للإبداع
يدرك الجميع أن مصر واحدة من الدول التي وهبها الله قوة بشرية لا يستهان بها ، إذ إن 60 % من السكان في عمر الشباب أقل من 25 عاما
تحديد حقوق وواجبات الروبوتات
كما يقال، لا قيمة لشيء بدون إثبات وتوثيق ورقي، وفي خضم الضجة العالمية حول النتائج المحتملة لدخولنا ثورة صناعية من نوع جديد، يقودها
الأمن الفضائي .. والتنسيق العربي المطلوب " 1- 3 "
يشكل الأمن والاستقرار، وحماية حقوق الملكية الفكرية أحد أهم متطلبات عملية التنمية الاقتصادية وإقناع المستثمرين

أصدقاؤك يفضلون:

رؤية

ناجح البواب .. فَحْت و ردم 

بقلم : د. ناصر فؤاد

جلس ثلاثتهم ناجح وسمير وعادل أمام مدخل العمارة على ثلاثة كراسي من الخيزران يستعملها "ناجح" بواب عمارتنا عندما يأتي إليه ضيوف أعزاء ، وقد أمسك كل منهم بيده كوبا من الشاي ، وحال وصولي قرب العمارة ، انتفض الاثنان بينما تثاقل ناجح في الوقوف ولكنه وقف أخيرا لتحيتي كالمعتاد ، وبادرني عادل بالسلام .

عادل : مساء الفل يا باشا ، والله احنا قلنا واحنا في طريقنا للبلد في إجازة ، لازم نفوت نسلم على سيادتك.

العبد لله : سيادتي ولا علشان تشوفوا خالكم "ناجح" وتأخدوا منه أي حاجة عايز يوصلها للبلد ، أصل انتم ما عندكمش ثقة في النظم البنكية للدولة .

تدخل سمير في الحديث : لا والله يا باشا ، انت عارف انت خيرك وفضلك مغرقنا ، من يوم ما حضرتك كلمت المقاول ، واحنا رفعنا راسك معاه وبنشتغل 100 % ودي يمكن أول إجازة طويلة لنا من 4 سنين .

عادل : يا باشا احنا مش ممكن نتعامل مع البنوك ولا البوستة إلا في الضرورة القصوى والشديد القوي ، الفلوس عندهم بتتنظر ، كل الموظفين اللي في المكتب في بلدنا يبقوا عارفين فلان بعت كذا ، وجماعتهم تحكي لكل النسوان .

العبد لله: وإيه أخبار شغلكم وزميلكم التالت راح فين ، آخر مرة شفتكم من 4 سنين ساعة ما كلمت المقاول اللي في العمارة اللي جنبنا بتاع شغل الكابلات ، وأخدكم في مشروع تبع الحكومة مدته كانت سنتين على ما أظن .

سمير : تمام يا باشا ، بس احنا بقالنا سنة تبع الحكومة ، مش تبع المقاول .

قاطعه ناجح : يا باشا دول بعد الثورة ،المشروع كان خلاص شطب فلوس والمقاول خلص وخلع، كتبوا هم التلاته طلب بأنهم يشتغلوا تبع الحكومة للدكتور شرف رئيس الحكومة، وقالوا احنا بقالنا 3 سنين شغالين في المشروع بعقد ، راحت الحكومة مثبتاهم التلاته على الوزارة صاحبة المشروع ، وبقوا على درجة مالية ، وموظفين آخر حلاوة .

العبد لله : ما شاء الله ، بس ده مش قانوني ولكنكم دلوقتي اكتسبتم موقف قانوني ، على العموم مبروك وبتعملوا إيه بقى في المشروع .

عادل : احنا اشتغلنا بنمد كابلات مخصوصة ، والجماعة الأجانب علموا كل واحد على حاجة ، أنا على حفار بيعمل حفرة غويطة نقدر نحط فيها الكابلات ، وزميلنا الله يرحمه على جرار يسقط الكابلات في الحفرة ، وسمير على شوكة بتاخد الرمل تدكه وتقفل الحفرة .

العبد لله : لا حول ولا قوة إلا بالله زميلك توفي ، ازاي يا بني .

سمير : سعادتك واحنا في الخيمة قرصه حنش ، ومحدش لحقه لأن مفيش حد منا أو في الموقع بيعرف يعمل إسعافات ، بس الشهادة لله الوزارة مش مقصره معاه ولا مع أهله ، كل شهر بتبعت مرتبه بالتمام والكمال ، ربنا يسترهم ما قطعهوش ولا لحظة .

العبد لله: مرتبه إيه تقصد معاشه ، وأكيد الشغل زاد عليكم ، أو جابوا حد مطرحه .

عادل: لا يا باشا مرتبه ، بييجي مع كشف المرتبات كل شهر ، واحنا بنبعته للبلد كل ما يتيسر ، وبرضه الوزارة مبعتتش حد بداله ، إنما موضوع الشغل زي ماهو ولا زاد ولا نقص ، والحمد لله قربنا نخلص الموقع ده ، واتصرفت لنا مكافأة حسن أداء أكتر من مرة .

العبدلله : انت بتقول إيه، والشغل ازاي ما زادش عليكم ، وازاي حتخلصوا في الميعاد .

ناجح : يا باشا دول من عيله جدعه ولا يهمها ، تلاقي واحد منهم بيركب الجرار ويمد الكابلات وكله تمام .

عادل : لا لا لا ياخال .. احنا ما نعرفش نشغل الجرار ولا نمد كابلات ، احنا بقالنا سنة كاملة تقريبا ، أنا بحفر زي ما تعلمت ، وسمير بيردم برضه ، ومفيش حد بيمد الكابلات.

وعلى الله قصد السبيل

من القلب

قالوا القمر قلت فوق في العلالي

قالوا الهرم قلت على مصرنا غالي

قالو ا الطماطم قلت عارفها دي مجنونة

قالو بالمرتب قلت يدوب حبة خضار شاري

 

مشاركات القراء